21/2/12

Els coloms de la Plaça Catalunya


Crec que no m'equivoco si dic que pels barcelonins, la Plaça Catalunya és actualment més un lloc de passada que no un indret per estar-s'hi. Antigament, abans que s'enderroquessin les muralles de la ciutat, allà hi havia una esplanada des d'on sortien els camins cap als pobles propers i s'hi instal·laven mercats. Més tard, quan es va començar a urbanitzar l'Eixample, l'espai va ser ocupat per cafès, teatres i barraques de firaires. De fet, fins a la Guerra Civil la plaça va ser l'escenari de tertúlies polítiques i literàries per a molts barcelonins. Ara, en canvi, a no ser que hi hagi una manifestació o un concert, difícilment ens hi estem gaire temps.

Potser hi ha una altre cas en el que un barceloní s'hi està una bona estona a la Plaça Catalunya: quan és nen, perseguint, i de vegades alimentant, els coloms de la plaça. Jo he de dir que no sóc gaire partidari dels coloms, que són una autèntica plaga a Barcelona, transmeten malalties i malmeten el mobiliari urbà amb els seus excrements. Si he de triar un ocell urbà, prefereixo les cotorres, com ja vaig comentar.

Més enllà de les meves preferències, he d'admetre que els coloms formen una imatge ben nostra, m'agradin més o menys. 

Ah, i una curiositat final: sembla ser que els coloms van ser introduïts a Barcelona amb motiu de l'Exposició Universal de 1929, per part d'un cap de la Guàrdia Urbana que va pensar que la imatge de plaça Catalunya amb coloms seria molt més atractiva! No crec que s'imaginés fins a quin punt arribarien a proliferar!

Actualització (15/05/2012): Un jutjat de BCN reconeix una invalidesa absoluta per l'exposició als excrements dels coloms de la plaça de Catalunya
Sembla que, definitivament, no són gens innocents...



Creo que no me equivoco si digo que, para los barceloneses, actualmente la Plaza Catalunya es más un lugar de paso que un sitio donde nos guste estar. Antiguamente, antes de que se derrumbaran las murallas de la ciudad, allí se ubicaba una explanada desde la cual salían los caminos hacia los pueblos cercanos y se instalaban los mercados. Más tarde, cuando se empezó a urbanizar el Ensanche, este espacio fue ocupado por cafés, teatros y barracas de ferias. De hecho, hasta la Guerra Civil la plaza fue el escenario de tertulias políticas y literarias para muchos barceloneses. Ahora, en cambio, a no ser que haya una manifestación o un concierto, difícilmente pasamos mucho tiempo en ella.

Quizás sí que hay otro caso en que un barcelonés permanece un largo rato en la Plaza Catalunya: cuando es niño, persiguiendo, y a veces alimentando, a las palomas que viven en ella. Debo decir que no soy muy partidario de las palomas, que son una auténtica plaga en Barcelona, transmiten enfermedades y estropean el mobiliario urbano con sus excrementos. Si tengo que elegir una ave urbana, prefiero las cotorras, como ya comenté.
Más allá de mis preferencias, tengo que admitir que las palomas forman una imagen absolutamente nuestra, me gusten más o menos.

Ah, y una curiosidad final: parece ser que las palomas fueron introducidas en Barcelona con motivo de la Exposición Universal de 1929, por parte de un miembro de la Guardia Urbana que pensó que la imagen de la plaza de Catalunya con palomas sería mucho mas atractiva! No creo que se imaginara hasta qué punto llegarían a proliferar!

Actualización (15/05/2012): Un juzgado de BCN reconoce una invalidez absoluta or la exposición a los excrementos de las palomas de la plaza de Catalunya
Parece que, definitivamente, no son nada inocentes...

6 comentaris:

  1. ummm ¡¡¡ no son más que ratas con alas ¡¡¡¡ pero tal como está la cosa...pronto no habrá ninguno ¡¡¡salut

    ResponElimina
  2. Els coloms, d'altra banda anomenats les rates aèries... Encara que he de dir que...#joconfesso que de petit m'ho passava teta donant-los de menjar! Tantes estones els havia alimentat que, fins i tot, vaig desenvolupar una tàctica que pràcticament no fallava mai per agafar-los mentre menjaven.

    La Plaça Catalunya... bé, no recordarem l'anècdota d'uns amics que van ser atracats al bell mig de la plaça...

    ResponElimina
  3. Ciertamente la plaza Catalunya no invita a quedarse mucho rato. Es solo un lugar de paso y los alrededores suelen estar muy sucios, como para sentarse en uno de sus bancos. Como dices es una pena que lo que en otro tiempo fuera un lugar de ocio ahora solo se aproveche para dar de comer a las palomas. Por cierto, mientras estuvo la pista de hielo ¿dónde se metieron las palomas? No se movieron de ahí. Estaban en los árboles abarrotando sus ramas. Era espectacular. Hice algunas fotos y algún día las pondré en el blog.
    Un saludo

    ResponElimina
  4. Miquel: es cierto que dan repelús. Me pregunto si siempre fueron así de "ratunas" y no nos dábamos cuenta o es que han ido a peor los últimos años...

    Ai porquet, que aquells amics teus més que coloms eren uns passarells. Per sort n'hi va haver un que va sortir.ne ben parat: només li van treure una T-10 a mig utilitzar (i això era quan la T-10 no tenia els preus que té ara!!)

    Enrique, qué buena observación! Me has hecho pensar en El Guardián entre el Centeno. ¿Dónde van los patos cuando se les hiela el lago? En algún sitio estarán!!! Estaré atento a tu blog!!!

    ResponElimina
  5. Un cop un amic em va explicar que el seu avi, en arribar a Barcelona des del poble va preguntar "i com és que la gent no es menja els coloms?".

    No sé si amb els anys ens hem tornat més senyorets o si, tot i la crisi que hi ha ara, encara no les estem passant tan magres com als anys de postguerra.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Buf! Quina pregunta la de l'avi del teu amic!!
      D'una banda em fa venir un somriure, però d'una altra em fa pensar en les misèries que devien passar en aquella època!!!
      Gràcies per passar-te pel blog i comentar!

      Elimina

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...